måndag 1 september 2014

Rosor och muminmammor

Hej igen! Det var ett tag sedan. Nej, jag har varken tröttnat på er, Kära Vänner, eller på att skriva. Men jag har tröttnat på att ta bilder. Kan inte påstå att trädgården (mitt vanliga favoritmotiv)  är så särskilt inspirerande just nu. Våra rosenbuskar på framsidan gör i alla fall så gott de kan :-)

Har hunnit läsa igenom Boel Westins Tove Jansson-biografi. Det är verkligt trevlig läsning om författaren och konstnärens liv och med intressanta analyser av böckerna. Inser att jag inte vet tillräckligt om Tove Jansson som vuxenförfattare. Har lånat hem både Bildhuggarens dotter (en tunn och slinkig liten sak) som är en självbiografisk historia och Sommarboken, om hennes mamma Ham och brorsdottern. Särskilt den sista boken får fin kritik, så jag ser fram emot att läsa den. Annars kan man tycka att två biografier plus alla muminböcker jag kunde komma över skulle räcka, även ett  jubileumsår som detta. Tove Jansson skulle ha fyllt 100. Och jag känner lite grand som författarinnan själv att "trollet vuxit sig alltför stort". Har dock inhandlat jubileumsmugg från Ittala och grytlappar från Findlaysons, allt med jättefina muminmotiv.  Måste snart ta mig ut ur Mumindalen :-)

Sommaren har ägnats åt att flytta Gamla Mamma och att renovera hennes lägenhet. Har inneburit en massa resor upp och ner till Göteborg. Nu, Mina Vänner, är jobbet klart, jag är oerhört nöjd och lägenheten läggs ut på Hemnet, troligen i slutet av veckan. Lovar att lägga ut länk när den kommer. Måste ändå upp en gång till för att finputsa innan visningarna. Visar sig att vi hade glömt torka ur köksskåpen.
Gamla Mamma verkar trivas riktigt bra i Vessigebro. Klart är att hon blir mycket bättre omhändetagen. Och det känns mycket tryggare.

Läser gamla Agatha Christies mellan allt Tove Janssonskt. Det luriga är att när man har läst en av Dame Agathas deckare har man liksom vaggat in sig i hennes trevlig värld och man vill inte ur den. Så man tar en ny. Och en till . . . och en till  . . . :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar