söndag 14 september 2014

Valdag i köket

Grannens rosor. Har blommat i snart en evighet.

Bakar kaka idag. Mandel- och päronkaka med kardemumma. En riktig fullträff till kaka. Kommer aldrig att ingå i någon diet. Här är receptet:
3 päron, 25g + 200g rumstempererat smör, 1 msk + 1 1/4 dl socker, 1/2 dl sötningsmedel, 100 g sötmandel, 3 ägg, 1 3/4 dl mjöl 1 1/2  tsk bakpulver 2 tsk stött kardemumma
Smord och mjölad form, 175 graders ugn.
Skala och kärna ur päronen, skär i klyftor. Smält 25g smör i stekpanna, fräs päronklyftorna i 10 min (tills de är mjuka) låt svalna. Mixa mandeln till mjöl i matberedaren, vispa ihop smör och socker med elvisp, vispa ner ett ägg i taget. Blanda i alla torra ingredienser och vänd ner i smörblandningen. Häll smeten i formen, täck med päronklyftor. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min, max 30 i min ugn.
Fantastisk kaka, avnjuter en bit till kaffet efter powerwalken med hunden. Möjligen inte så bra för figuren, den här kakan. Innehållervisserligen inte så vansinnigt mycket kolhydrater. Kalorier, däremot . . .  Men den är som balsam för själen!

Dessutom har jag idag gjort Kära Dotterns granola (recept någonstans längre bak i bloggen). Det luktar nu choklad långt ute i trädgården. Sedan skall det bli scones till valvakan.

Men jag hann rösta, det gjorde jag. Käre Maken och jag tog med Huliganen som bands utanför vallokalen. Där skällde han precis hela tiden medan vi var inne och röstade. Kan det ha varit politikerförakt han gav uttryck för? Har i så fall en viss förståelse . . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar