söndag 28 augusti 2011

Blandade böcker

Jag läser och läser och läser. Har nu just läst ut Obamas Min far hade en dröm. Jag är imponerad, och det händer inte ofta. Den är verkligen intressant, och det hade den varit även om han inte blivit president. Att man läser boken i perspektiv av det är ju naturligtvis omöjligt att bortse ifrån. Men ändå. . . Han skriver väl, underhållande och genomtänkt. En mognadsskildring, men ochså en skildring av ett USA vi sällan möter i film och litteratur. Boken gav nya insikter och är mycket bättre än jag förväntade mig.
Har också läst ut Astrid Lindgrens Kati-böcker. Ett märkligt sammanträffande är att den första - Kati i Amerika - innehåller en mycket skarp och mycket Lindgrensk uppgörelse med segregationen mellan svarta och vita. Skriven 1950. Heja Astrid! Obama skulle instämma i varje ord. För övrigt är böckerna bl a fina reseskildringar, väldigt roliga förstås och i den sista finns ett fullkomligt underbart tal till den nyfödde sonen. Blev nyfiken på böckerna när jag läste en analys av barnen i Lindgrens böcker för någon vecka sedan. Kati-böckerna hade gått mig förbi, och så kunde jag ju inte ha det.
Vacklar nu mellan Carina Burmans Kärleksroman, Arne Dahls Viskleken, en Judith Lennox, att göra klart i tvättstugan och hundpromenad. Det är en underbar dag idag!
Bild: Rosor, blir aldrig för många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar