tisdag 30 augusti 2011

Viskleken

Läser nu Arne Dahls nyutkomna Viskleken. Börjar redan oroa mig för att den skall ta slut och då är jag ändå bara i mitten och har ca 250 sidor kvar! Han skriver verkligen bra, det är vansinnigt spännande och han är så underbart påläst. A-gruppen har ändrat sammansättning, blivit Europol och flyttat till Haag. Boken har aktualitet och skärpa. Man sympatiserar med hans personer (kanske lite väl hjälteaktiga, men det skall jag överse med). Intrigen är som vanligt förstklassig. Arne Dahls böcker om A-gruppen skall filmatiseras. Vilket jag beklagar, resultatet blir antagligen lika uruselt som vanligt när det skall göras svensk film på svenska deckare. Kommer vad jag än tycker på tv i höst. Vill här tala om för mina amerikanska (och andra englskspråkiga) att åtminstone första boken om A-gruppen finns på engelska, titeln är Misterioso. Kommer översättningar på 19 andra språk också, kolla länk. Arne Dahl är den enda svenska deckarförfattare jag helhjärtat gillar, i alla fall bland de nu levande. Och så heter han inte ens Arne Dahl utan Jan Arnald. Får nog faktiskt läsa något av honom också. Enda orsaken till att jag har lämnat lässoffan är att jag börjar få ont i ryggen. Skall snabbt tillbaka. Här är det först stretching och sedan sträckläsning som gäller.
Glömde Carina Burman, vars 1800-talspastischer verkligen är ljuvliga, men i en helt annan genre. Har just läst hennes Kärleksroman. Som naturligvis är bra. Medryckande, överraskande, milt överseende ironisk och en kärleksförklaring till Visby och Gotland. Blir nog tvungen att åka dit snart. Har aldrig satt min fot där, har egentlligen rest väldigt lite inom Sverige, men det är få ställen i Europa jag lämnat obeträdda. Konstigt.
Hej så länge, återkommer när Viskleken är utläst.
Bild: Försöker här lägga in en bild på något som skulle kunna vara en representant för japans kriminella värld, yakuza är de enda som inte är inblandade i Viskleken, i alla fall inte ännu. Helt omöjligt att få tekniken att fundera just nu. Ni får ge er till tåls.
__________________________
Se där - det gick till slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar