fredag 5 augusti 2011

Så konstigt

Fortfarnde förskräckt över att man kan göra om en bok så totalt i filmversionen som Agatha Christies Hemligheten på Chimneys. Det var knappast till det bättre, Dame Agatha kallas inte för inte intrigernas mästare. Hennes version är en champangebubblade ironi över engelsk utrikespolitik och engelsk överklass, skriven 1925 och fortfarande läsvärd. Men man måste ha tidsaspektien i minnet, detta var under imperiets dagar. Filmens behållning var Hatfield House och skådespelarprestationerna, verkligen inte intrigen. Hade jag haft hand om Dame Agathas litterära arv hade jag ALDRIG tillåtit en sådan förvanskning.
Dessvärre är tv4s Marplekavalkad slut, nu kör de vad jag hoppas är kvalitetsfilm vid 4-tiden på eftermiddagen istället.. Idag är det Lavendelflickorna (det är därför jag tror att det kommer fler filmer av lite högre klass) med två av mina favoritskådespelerskor: Judi Dench och Maggie Smith. Se den! Själv har jag den i mitt rikliga filmförråd. Skall i morgon till Göteborg och Movieline för att köpa fler filmer, bl a den utomordentliga serien Spooks. Den repriseras, men alltid för sent för min smak.
Läser nu Antonia Frasers Louis XIV och kärleken. Ett underbart ämne och en underbar tid. Dessvärre gör Antonia Fraser historikers kardinalfel: För många namn! För många ovidkommande händelser! B0ken hade vunnit på ett mer sovrat material. Inte ens jag som ändå kan epoken rätt väl, har lätt för att hänga med. Dessutom är boken i torraste laget. Obegripligt nog.
Bild: Fler rosor, hur skulle det kunna bli för många?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar