måndag 15 augusti 2011

Universeum 10 aug. Riskzoner och Destination X.


Såg två utställningar, ingen av dem översvallande intressant i mina ögon. Den första var rubricerad RiskZoner, kreerad av den spanska samtidskonstnärs-gruppen Caixa. Som titeln anger en dystopisk historia. Vilket inte hindrar att några av inslagen var både välgenomtänkta, välgjorda och intressanta. Det var nattsvart i lokalen och jag hade naturligtvis inte med mig blixt, så bilden ger inte rättvisa åt de verk jag ändå fotograferade. För att de inte var så deprimerande i sitt budskap som de andra. Ovan en samanställning av flera kinesiska storstäders skylines. Av Liu Jianhua. Till vänster ett verk av Jana Sterbak. Där fanns också sevärda videos. Är lite less på det obligatoriska dystopiska ämnesvalet/budskapet i samtidskonsten. Kära vänner - Har ni ingen framtidstro och ingen vilja att skapa/visa på något positivt lär världen verkligen bli så dyster som ni förutspår. Med pekpinnar kommer man inte långt, hur intressant gjorda dessa än är. Utställningen pågår till 30 oktober.
Så var det Destination X. En utställning om vårt resande och möjligen varför. Har sådana oerhörda problem med att lägga in bilder så jag gör egen sida.
Kolla till vänster!
Inser såhär i efterhand att det var utställningen Jordlingar jag borde ha sett:
På Tellus Jordlingarna bo
De stökar, leker, bråkar och sover i ro
Deras tankar och drömmar far
Till en plats helt underbar!
För barn och vuxna. Det får bli nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar