torsdag 10 maj 2012

Favoriter

Mina favoriter
har nu fått läsa så mycket jag vill några dagar, vilket medför att jag läst slut på Feist/Wurts Kelewan-trilogi om Mara. Riktigt underhållande, men kanske lite förutsägbar mot slutet. Förutsägbarhet är inte vad man vill ha av sin fantasylitteratur, men det är märkligt nog ofta vad man får. Och så är det det här intensiva flaggandet för amerikanska värderingar och en sorts trångsynt moral som går mig på nerverna. Tja, det bästa är insektoiderna - Cho-ja  de superbegåvade jättemyrorna - deras stackar och deras magiker. Fantasifullt! Och kul. Nu har jag faktiskt bara två böcker kvar av Feists produktion, med och utan medförfattare. Den har tagit mig sedan början av året att gå igenom, och det har - på det hela taget - varit riktigt roligt. Tänker göra en liten paus och sticka emellan med en gammal Agatha Christie som jag hittade på en second hand-försäljning. En flicka kom till Bagdad heter den och jag har inte läst den på länge. Till Dame Agathas böcker bör man dricka thé, så det får jag fixa först. Numera är alla second hand-ställen i Falkenberg fulla av mina gamla böcker efter röjningen av biblioteket. Kommer väl troligen att köpa tillbaka samma böcker, en efter en.
TV-programtablåerna är för närvarande som en totalt steril öken, men det finns hopp; Downton Abbey drar igång med ny säsong med början på lördag, 21.00. Det ser jag verkligen fram emot. Idag får man nöja sig med att Criminal Minds går på anständig tid, dvs 21.00, Kanal 5. Frågan är bara hur man skall kunna hålla sig vaken tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar