lördag 12 maj 2012

Oläst Christie

Visst är det den här du menar Eva? Elite Plaza Hotel, V. Hamng.
Det visar sig att jag faktiskt inte läst En flicka kom till Bagdad av Dame Agatha. Och jag trodde faktiskt jag läst alla hennes deckare, plus några Westmacot dessutom. Känns lite som att hitta en hittills okänd tavla av Monet. Så roligt! Boken är sådär, lite antedaterad, men inte värre än att jag står ut, och det är så härligt att träda in i Christie-land. Hennes beskrivningar av tankspridda arkeologer är helt ljuvliga. Kan det vara milt ironisk karikatyr av maken kanske? Det är en av den värda damens spionthrillers det här, och spionthrillers är inte hennes starka sida. Där är Destination unknown min favorit, mest beroende på en fantastiskt bra och rolig, tro det eller ej, beskrivning av förberedelse för ett självmord.
Väntar nu på leverans från SF-bokhandeln. De två sista böckerna i hela Feist-produktionen om Midkemia/Kelewan. Har läst en del av dessa två, men det är det här med att man av två böcker på originalspråket gör tre på svenska, och jag har ingen lust att vänta på översättningarna. Tänker ge mig på Jenny Wurts efter detta. Tänk om hon finns på biblioteket!
Annars har vi vackert väder, sol men kallt, det blåser. Käre Maken målar på sin mur och jag tänker förbereda för kvällens räkor. Kommer att serveras till Kommissarie Lewis som utreder mord i Oxford. Det är miljön, dialogen och assistenten som gör den här serien för mig. Hej så länge!

1 kommentar:

  1. Åh, jag trodde jag också läst alla Agatha Christies böcker, men den här känner jag inte igen. Kul! :)

    SvaraRadera