tisdag 10 juni 2014

Dame Agathas värld. Igen.

Och det är så vilsamt där. Trots mord och mysterier. En av mina favoritvärldar att koppla av i och att återvända till. Litteratur är fantastiskt!
 Just vad som gör Agatha Christies deckare så fascinerande har diskuterats i litterära spaltkilometer. För mig är det hennes beskrivningar. Jag ser både människor och miljöer framför mig.
Hon tecknar personer med få ord, en viss skärpa och mycket humor. Hennes miljöer är ofta helt underbara. I Hallowe'ens Party finns en helt ljuvlig beskrivning av en Quarry Garden som fångade min fantasi så jag letade upp en på nätet. Det låter ju bättre på engelska, men här är den: Stenbrottsträdgård Alltså en trädgård anlagd i ett stenbrott. För vilka summor vågar man inte ens gissa. Fordras nog en förmögenhet från Imperiets dagar, men vilken underbar idé! Känner att jag ligger lite i lä där :-)

Men fortsätter mitt rosentema i bilder. Från husets framsida. Där måste göras en större röjning. Det har blivit alltför yvigt och vildvuxet bara på några veckor. Rufsigt är vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar