fredag 20 juni 2014

Midsommar

Firar midsommar med Hamlet. Vi har redan varit på promenad. Käre Maken är på bröllop i Polen, jag hade absolut ingen lust. Väntar dessutom på att Kära Dotterns lille son skall göra entré i världen. Han tar god tid på sig. men vi väntar så gärna.

Mitt midsommarfirande består mest av fantasy-läsning. Är klar med den första boken om Gregor från Ovanjord av Suzanne Collins. Reserverade raskt tre till från biblioteket, men det har STÄNGT!! för midsommar och öppnar inte förrän på måndag. GRRR! Får alltså läsa något annat. Och hittade Allegient av Veronica Roth, som jag lånat häromdagen och glömt. Nu läste jag de två första delarna på svenska och Allegient är inte översatt ännu. Det är lite besvärligt att byta språk i mitten av en serie, men det får gå. Vill ju gärna veta hur serien slutar. Föredrar Collins framför Roth om jag blir tvungen att välja. Collins karaktärer är mer utvecklade och väldigt lätta att tycka om och ta till sig. Och ledigare beskrivna. Nu är jag ju inte tvungen att välja, det blir både - och.

Min midsommar-middag kommer att bestå av fräst sparris, skinka och salladslök. Troligen med surdegsbröd till. Hoppar över jordgubbarna (ni skulle sett kön i affären! Falkenberg är visserligen en sommarstad, men det här är ju löjligt!) och gör blåbär- och tranbärspaj istället. För mina utländska läsare, och ni är många! kan jag tala om att Midsommar firas med sill, färsk potatis, sås med gräddfil och gräslök, alldeles för mycket sprit, jordgubbar och grädde till dessert. Och det är näst intill obligatoriskt! Man har blomsterkransar i håret och dansar ringlekar kring lövad och blomsterprydd stång (Små grodorna är berömt) och sjunger en hel del.

Själv läser jag alltså hellre fantasy. Envar till sitt! :-)
Trevlig midsommar på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar