fredag 17 september 2010

Ännu en paradisisk äppelkaka

Har pippi på äppelkakor just nu, med de här små röda äpplena som är lite rosa inuti. Här är gårdagens smulpaj: 1,5 dl havregryn, 1,5 dl vetemjöl, 100 g smör 2 msk socker. Hackas ihop med kniv, gärna i matberedaren. Lägg 6-7 äpplen, urkärnade och skivade i pajformen, strö på 1-2 msk socker + 1 msk kanel. Strö över smuldegen. 20 min i 200 grader. Mums! Försvinnande god. Och helt ok för oss som måste tänka på kolhydraterna. Hmm, mja, kanske inte helt ok i den mängd jag lyckades stoppa i mig. Det hör ju vaniljsås till också . . .
Idag tänker jag baka Domprostgårdens äppelrutor. I långpanna, det är ju bra om det blir något över till i morgon.
Bild Äppelblommor från i våras.
Idag skall jag se K-special om Niki de Saint Phalle och Jean Tinguely. Det är väsentligt mycket mer med hennes konst än skulpturerna vid Moderna museet i Stockholm anger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar