tisdag 28 september 2010

Brrrrr!

Det är kallt hos oss idag, 5 grader bara när jag av misstag vaknade 6.30. Det hade det goda med sig att jag äntligen tog en bild på mina kryddväxter som jag så länge velat visa er. De står på entrétrappan och så här års är där bara soljus tidigt på morgonen. Kombinationen att jag skall vara vaken så dags på dygnet och att solen skiner är inte så ofta förekommande. Oregano, rosmarin och salvia. Varsågoda!
Såg Vetenskapsmagasinet Kanal 2 igår, det gör vi ofta. Har ett drag av fantasy, eller kanske snarare science fiction, i verkligheten som är tilltalande. Igår handlade det om förberedelsena för att sända människor till Mars. Problemet är inte att få dit dem, frågan är om en liten grupp (sex personer) klarar att vara instängda tillsammans i 1 1/2 år. Sex frivilliga sitter nu sedan drygt 100 dagar inspärrade i en simulerad rymdfarkost och gör en simulerad rymdresa - fast kvar på marken. I Moskva. Visst är det fascinerande? Skulle du, kära läsare, offra 1 1/2 år av ditt liv för att få delta i ett experiment? Skulle jag? Jag skulle gärna vilja, oerhört nyfiken som jag är, men tvivlar på att jag skulle klara den psykiska påfrestningen. Det är det här med att tvingas leva så tätt inpå fem andra personer som man inte har valt. Instängdheten skullde nog gå. Till det kommer att man bara får duscha var 10:e dag och byta underkläder var 3:dje. Brrrr igen!
PS: Äventyret går att följa på webben, tror jag. Skall se om jag kan hitta dem. Jodå, här är mera info: http://svtplay.se/v/1996863/mars_500

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar