söndag 26 september 2010

. . . och med ett litet klick

så är jag lycklig ägare till Petina Gappahs bok. Sorgesång för Easterly heter den. 159:-, häftad, på Bokus. Nu är det bara att vänta.
Såg igår den så Oscarsbelönade Hurt Locker. Jodå, den är verkligen spännande. Så att man håller andan och är alldeles slut när filmen är över. Den är också helt okritisk till kriget som sådant, och amerikanska soldater gör ju aldrig några fel (utom i Bones, men Fox Studios är det mest radikala USA har). Filmen utspelar sig egentligen på det privata planet. Titeln, förresten, begriper jag inte. Förstår varför man behållit den amerikanska versionen. Hittar ingen bra översättning. Instängd i smärta. kanske? Men det är en väldigt fri översättning.
Såg också Hurt Lockers absoluta motsats: Från Candelford till Lark Rise, en underbar brittisk serie där spänningar och konflikter mellan stad och by, mellan nytt och gammalt, mellan rika och fattiga, (och dem mitt emellan) skildras med små medel, humor och kärlek. Absolut ingenting händer, och ändå är det roligt och spännande hela tiden. Ny säsong startade igår, går på lördagar, kanal 1 18.15. Fantastiska skådespelare, se den! Idag skall jag se I own Brittains best home, 17.00 på kanal 8 tror jag. Vi har tråkigt väder, så det blir innesittardag hos oss.
Bild: Domkyrkoplanen igen. Den är omgjord nu i sommar, och jag var ju tvungen att gå dit och se hur det blev. Det blev väldigt blått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar