onsdag 8 september 2010

PD James

Har jag läst varenda bok av. Förväntansfull inför varje nyutkommen. Jag vet inte riktigt varför. Hon porträtterar med intelligens, men också med kyla och avstånd och det är ganska obehagligt. I Shroud for a Nightingale finns det en, säger en människa som är alltigenom sympatisk. Inte ens hennes poesiskrivande detektiv är särskilt trevlig. Och ändå . . . Alltid intelligenta intriger och komplexa miljöbeskrivningar. Varje bok beskriver en helt trovärdig värld i sig. Jag brukar inte läsa om hennes böcker, bara just denna av någon för mig obegriplig anledning. Kan det vara sjukhusmiljöns slutenhet och den reglerade tillvaron som verkar så vilsamt lockande? Det är verkligen konstigt för jag är totalt oförmögen att underordna mig disciplin. Ett önsketänkande om en enklare tillvaro kanske?
Det vilsamma lockar mig verkligen idag, är inte på topp direkt. Skall ägna dagen åt soffan, läsning och en repris av Man on wire 12.50 på kanal 1.
Bild: Inga nyponrosor idag, men vackra nypon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar