måndag 12 september 2011

Flyttade gränser

Namnsdagsblommor från Käre Maken Doftar helt fantastiskt gott!

Hej på er!
Har avnjutit en morgon med frukost i sängen. Kan inte uttrycka hur underbart jag tycker att det är med just denna lilla lyx, varandes i det närmaste otroligt svårstartad på morgonen. Käre Maken störtade iväg till golfbanan långt innan jag vaknade, när han är hemma blir det en mer ordnad frukostering.
Vi har haft jättefint väder, varmt och om inte strålande sol, så iallafall uppehåll. Helgen har ägnats åt att leka i trädgården. Vi har rensat ogräs, målat grunden (Käre Maken, inte jag) och hjälpt grannarna att äta upp deras fantastiskt goda äpplen. Det är rekordskörd i år.
Precis när jag läst klart Kent Hägglund utmärkta William Shakespeare En man för alla tider repriserade Kanal 8 Shakespeare in Love, en av mina älsklingsfilmer. Gwynneth Paltrows oscarsbelönade huvudroll, den lika oscarsbelönade dialogen och ett underbart manus, mm, mm gör detta till en film man faktiskt kan se nästan hur många gånger som helst. Filmen är full av roliga detaljer och ju mer man vet om tiden och historien ju roligare blir det. Många historiska personer och det mesta är historiskt korrekt, men . . Drottning Elisabeth I satte ALDRIG sin fot på teatern, skådespelartrupperna fick vackert komma till hovet. Repriseringen var för min del en händelse som såg ut som en tanke. Mer om Kent Hägglunds bok: Se 7 sept.
Har också läst klart Bodil Jönssons När horisonten flyttar sig, mycket mycket intressant och jag skall skriva ett eget inlägg om den. Men inte nu. Måste tänka lite först. Helt i Bodil Jönssons anda. Tankar Tar Tid! Har lagt till hennes blogg om ämnet i vänsterkant, så du kan gå in och kolla själv. Bloggen heter I en nygammal tid.
Läser nu en biografi om Tolkien av Daniel Grotta. Illustrerad med underbara sagobilder av bröderna Hildebrandt, man känner sig förflyttad till hoberna i Tolkiens eget Fylke. Läste Sagan om Ringen första gången när jag var så där i fjortonårsåldern. Kan den vid det här laget nästan utantill, men visste väldigt lite om dess publicitetsskygge författare. Det skall det nu bli ändring på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar