torsdag 29 september 2011

Turkmenistan 1900-

Min Hortensia igen. Fortfarande inte nöjd med bilden.
Hej! Maria Gustavsdotters Från din syster Lovisa är både intressant och spännande. Om en inte alltför missionerande missionärs öden och äventyr i Turkmenistan, då kinesiskt territorium och med blandad befolkning. Tycker mycket om brevromanen som form, och här är citat ur verkliga brev blandat med romantext. Händelserna utspelar sig lite senare i tid än vad jag trodde. Roligt är det att läsa, Maria Gustavsdotter har ett levande språk och jag läser henne gärna. Hennes bok om Karin Månsdotter var intressant den också, det var naturligtvis inte alls som jag lärt mig i skolan.
Mitt tv-tittande har äntligen fått lite form. Nu gråter jag floder varje söndag kl 11 över Anne på Grönkulla, den fantastiska filmatisering som gjordes någon gång på 80-talet med Megan Follows i huvudrollen. Tror det är kanal 7. Här är filmatiseringen faktiskt bättre än böckerna, och då är ändå böckerna väldigt bra, åtminstone den första. Så kollar jag Mike Hammer kl 17 på tv4guld, (alla har konstiga kläder, måste vara från slutet av 80-talet) och Bergerac kl 20, troligtvis samma kanal. Bergerac är en deckarserie från tidigt 80-tal som jag missade totalt när den gick första gången. Handlingen utspelar sig på Jersey, och bara det är roligt. Välarbetade manus, det gör en hel del. I huvudrollen är en väldigt, väldigt ung  och väldigt, väldigt smal John Nettles. På äldre dagar har han blivit dubbelt så bred och avancerat till Kommissarie Barnaby i Midsomer Murders.
Dagen har annars ägnats åt att betala räkningar. DET ÄR DET VÄRSTA JAG VET! Nu får jag äntligen återgå till min - eller rättare sagt Maria Gustavsdotters  - brevroman.
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar