tisdag 27 september 2011

Tid - svunnen och försvunnen

Jag fattar inte vart tiden tar vägen - jag hinner inte ens med min egen blogg. Andras skall vi bara inte tala om! Har åtminstone tagit några hyfsade bilder till er, annars är det förskräckligt så många urusla foton jag tagit den sista tiden. Här är en av våra envist blommande rosor på framsidan av huset, varsågoda! Dessa rosor blommar så rikligt så jag kan ta in och sätta i vaser. Så fint det är och så glad man blir av dem!
Ha hittat ny författare. Hon heter Maria Gustavsdotter och skriver om medeltidens Kalmar, kanske något för dig, Gitte? Hon beskriver ett kvinnoöde i 1500-talets borgerskap och hon gör det bra. Ett vackert språk har hon och hon förstår att hålla spänningen uppe. Jag sträckläste. Dessvärre fick jag tag i bok nr 2 i en trilogi, den första heter Dottern, den andra Hustrun och den tredje följaktligen Änkan. Nu får jag läsa i oordning, men det skall väl gå. Maria Gustavsdotter är så vitt jag kan bedöma historiskt korrekt i sin berättelse, känner mig lite tveksam till en del inredningsdetaljer, som stolar och lös inredning i mitten av 1500-talet hos lägre borgerskap, men det är ju mitt ämne, och det är möjligt att jag är lite överkänslig. Han just hemkommit från biblioteket där jag lånat hennes roman om Karin Månsdotter + en annan från annan tid, Min syster Lovisa, troligtvis 1800-tal. I enlighet med min vana att köra slut på en författare i taget. Lånade också en Elisabeth Gaskell, hon med Cranford, serien som gick på tv alldeles för några månader sedan, med dame Judi Dench i en av de bärande rollerna. Gissningsvis är denna bok från samma tidsepok, och England förstås. Älskar dessa tidsresor åt olika håll. Följ med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar