fredag 2 september 2011

Kjell Engman

Idag är det glaskonstnären Kjell Engmans tur att få en egen sida. Det handlar om en fantastisk utställning jag såg i Stenungsund 2009, och det är fortfarande många som söker på den. Är väldigt nöjd med bilderna, som fått precis rätt sagoskimmer över sig. Det är svårt att ta bilder i ett i det närmaste kolmörkt rum, och blixt hade fördärvat alltihop.
På litteraturfronten ar jag fortsatt med Astrid Lindgrens ungdomsböcker. Nu var det Britt-Marie lättar sitt hjärta- en sorts föregångare till Saltkråkan-filmerna, åtminstone vad persongalleriet beträffar. Minns att jag läste den som barn, men det är också allt jag minns. Boken är helt ljuvlig, det är synd att hennes ungdomsböcker så fallit i glömska, de är Lindgrenskt roliga och propagerar för det rättvisa och medmänskliga, utan pekpinnar. Så ledsen att hon inte skrivit fler, nu är tyvärr min utflykt i ungdomsböckernas värld slut. Läser nu Germaine de Staëls Tio år av landsflykt. En bok om hennes förvisning från först Paris och sedan Frankrike under Napoleons regim. Kom inte och säg att jag inte varierar mig!
På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar