fredag 8 juli 2011

Det blev bättre sedan

Efter en lång, trög startsträcka kom Deborah J. Ross äntligen igång med sin senaste Darkoverberättelse. Riktigt kul blev det till sist, handlade om religiös fanatism och vad den kan ställa till med. Nog så aktuellt i dessa tider. Roligt, eftersom den religiösa hysterin grundade sig på kristendom. En mycket välvillig kritisk tolkning, men mycket kritisk, icke desto mindre.
Idag har vi mulet väder. Jätteskönt, jag slipper gå ner på stranden och kan baka istället. Småfrallor med dinkelmjöl har jag tänkt. Bör ha jäst färdigt nu. Måste ha missat timern. Vänta lite, jag är strax tillbaka! ------------
Jovisst, degen hade jäst färdigt. Nu ligger massor av små knubbiga bullar med sesamfrön på plåten, plus ett bröd i form. Går fint att ha i ugnen samtidigt eftersom brödet skall stå på nedersta falsen. Har följt recept på dinkelmjölpåsen men la till lite solrosfrön som jag hade i skåpet. Plus att jag rullade ovansidan av frallorna i sesamfrön. deet är inte bara gott, det ser snyggt ut också!
I dag läser jag - på rekommendation - Hjort Rosenfeldts deckare Det fördolda. Och jodå, Helena hade rätt, den är intelligent, och skriven med ett visst schvung. Personerna är trovärdiga och kommer till liv direkt. Läser på med nöje. Bara jag inte missar timern igen!
Bild: Det blir lite mycket röda rosor här, men visst är de fina?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar