söndag 31 juli 2011

Tja, allt kan inte gå vägen

Hade glömt hur enastående tråkig Troell är. Klarade 15 min av filmen. Besviiiiken! Ämnet lät ju så bra. Blev tvungen att gå ut i det fina vädret igen.
Judith Lennox däremot uppfyller förväntningarna. I Mörkrets Hjärta får man sig till livs en helt underbar skildring av ett slott i Ost-Preussen (nuvarande nordöstra Polen), som verkligen var fantastisk. Sommerfeldt hette det. Hade gärna flyttat dit på direkten. Hon tidplacerar sina romaner med början i tidigt 1900-tal och hon har gjort massor av research, böckerna är intressanta. Fast jag börjar fatta upplägget lite för bra. Tänker ändå läsa min tredje (eller möjligen fjärde) på raken. De är vanebildande, hennes böcker.
Såg Kommissarie Gently igår, det är verkligen tunga historier. Lite för mycket för mig faktiskt. Idag blir det Från Lark Rise till Candleford som kompensation. En lätt och elegant klassresa. Fluffig som en sufflé.
Funderar över favoritskådespelare. Har ett gott öga till Klaus Maria Brandauer, Donald Sutherland, Jeremy Irons. Så är ju Johnny Depp alltid rolig, och Brad Pitt, särskilt när han spelar tönt. I Inglorious Basterds är han helt obetalbar. Hmm, vad finns det mer? Alec Guinnes var ju helt enastående. Inser att jag är tämligen anglofierad och att mina hjältar börjar bli gamla, de flesta. Skall fundera på damsidan tills i morgon.
Bild: Den vackraste ängen vid en av mina hundpromenader. Bara älskar ängar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar