tisdag 26 juli 2011

Mitt förlängda Paradiset

- nämligen Falkenbergs Bibliotek, har fått besökt idag. Kom hem med helt andra böcker än planerat. Hade tänkt mig Antonia Fraser, men de få som fanns var utlånade. Köar nu för Louis XIV och kärleken. Väntar med spänning. Istället blev det två romaner av Judith Lennox plus Kajsa Grytts självbiografi. Den sistnämnda har jag köat för i evigheter, känns det som. Judith Lennox senaste roman, Catching the tide, kommer gissningsvis i översättning till våren, men jag försöker nog med originalet, hennes engelska är inte så svår.
Antonia Frasers bok om hennes liv tillsammans med Harold Pinter är, trots alla namn, absolut läsvärd. Tycker att hon själv är betydligt intressantare än maken, men så är jag inte speciellt intresserad av teater. Sex barn har hon och en karriär som historiker och författare, verkligen inte illa!
Lyssnade dessutom idag på det bästa Sommar-program jag hört, tror jag. Pia Sundhage - en fantastisk människa! Vilket program! En och en halv timma gick i rekordfart. Rörande, kärleksfullt och inspirerande, och dessutom spelade hon min ungdoms favoritmusik, helt underbart!
Igår avslutades dessvärre min favoritserie Konstdeckarna. Sorgligt, jag hade kunnat se hur många program som helst - det är en fantastisk värld, full av förfalskningar, bedrägerier, stölder och missförstånd. Dessutom fick man se massor av fantastisk konst. Bättre kan det inte bli.
Idag är det Miss Marple kl 15.50 på tv4 och Hercule Poirot 21.oo på kanal 9. Dame Agatha är ständigt lika aktuell och alltid underhållande. Emellertid får M. Poirot konkurrens av en ny brittisk serie i tre delar på tv4: Whitechapel, jag tänker ge den en chans.
Bild: En av palmerna utanför min Vårdcentral. Skall dit imorgon. Jodå, Falkenberg ligger i tropikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar