lördag 2 juli 2011

Min toffelhjälte

Hamlet är min toffelhjälte. Han har lärt sig hämta tofflor som han kommer med när man kommer in genom dörren. Det är inte alltid rätt toffel till rätt person och hämta är en sak, lämna ifrån sig är en HELT annan, men ändå! Har man godis i fickan sitter han fint och lämnar och det händer att han kutar iväg och hämtar den ANDRA toffeln, ibland till och med maken till den första. Vilken hund! Jag är så stolt över honom. Emellertid har jag två par ganska lika tofflor/sandaler, och det är mycket förvirrande för en hund. För mig också, det har hänt att jag tack vare detta toffelhämtande gett mig iväg med olika tofflor på fötterna. Sist till Peggens glasscafé. Får medge att det kändes lite ojämnt, men inte så att jag reagerade.
Läser Marion Zimmer Bradley, en gammal favorit. I sin Darkoverserie diskuterar hon det mesta, ofta feminism och statsskick, men också etiska frågor. Lättläst och underhållande. Denna förnämliga författarinna lämnade oss för ca 10 år sedan, men ny böcker utkommer. Hon var generös med sin värld och lät andra fortsätta skriva berättelser från hennes planet Cottman 4. Det finns tyvärr få översatta, fantasy är faktiskt extra svårt, och jag fantiserar om att översätta den bok jag tycker bäst om: Exiles Song. Redan titeln är ju helt omöjlig att få till på svenska, så det förblir säkert en fantasi, men man vet ja aldrig . . .Till min stora glädje har det precis kommit ut en ny bok i serien (av Deborah Ross) och jag skall hämta den nu på Tank och Bank, mitt paketställe.


Det har regnat i natt till stor glädje för mig och mina blommor, vi höll på att vissna allihop! Jag har till och med orkat ta några bilder. Lite rosor från en av våra kläng-, varsågoda:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar