söndag 24 juli 2011

Lite lättkultur ändå

Såg Kommissarie Gentley igår, en reprisomgång på Kanal 9. Serien utspelar sig i 60-talet och har en samhällskritisk agenda utan att komma med pekpinnar. Riktigt bra. Annars är det svårt att hitta några program som går att se just nu. De flesta framstår som ännu ytligare än vanligt i skenet av terrordåden i Norge, och man kan faktiskt bara inte förmå sig . . .
Förbluffas och förfäras över de nyheter som väller in över oss alla från tvn. Gärningsmannens värld verkar vara en helt annan än den jag (och förhoppningsvis de flesta andra) lever i. Finns det fler i hans förfärliga värld? Det verkar så. Det tanken skrämmer mig.
Läser annars deckare i kinesisk miljö - De dödas fjärilar av Diane Mei Liang, född i Kina men numera bosatt i London. Det känns lagom långt bort. Har också hitat "ny" författare i romantisk/historisk roman genren: Judith Lennox. Läste hennes Vinterpaviljongen och den är absolut läsvärd. Välskriven, välgjord research och inte alltför lättviktig. Till min förtjustning finns det sju böcker till av henne på biblioteket. Hurra! Ibland behöver man lyckliga slut.
Väntar på min engelska söndagskväll med Antikrunda, ledd av Fiona Bruce. Hon har för det mesta UNDERBART snygga kläder, är fullkomligt grön av avund, och så Från Lark Rise till Candleford, som börjar 21.00. 18.00 var en MYCKET mer passande sändningstid, men jag skall härda ut!
Bild: En av mina många buketter, vi har huset fullt av rosor så här års, men jag har fullkomligt tappat lusten att fotografera. Därav bristande skärpa. Beklagar, skall försöka skärpa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar