torsdag 15 augusti 2013

Egna nyponrosor

Nåja, de står på kommunens mark, men vi har planterat dem. Käre Makens mur i bakgrunden.

Alltså, den här boken Magikerna. . . Om man tar sina idéer från alla de stora namnen inom fantasyn, C.S. Lewis först och främst, men Magikernas författare har läst alla - Tolkien förstås, Philip Pullman och J.K. Rowling  - så blir man inte mästare, man kommer inte ens upp till godkänt. Detta (som påstås vara en läsupplevelse) gör mig bara förbannad. Främst å CS Lewis vägnar. Det är meningen att man skall känna igen sig och tycka att det är roligt. Det är inte det minsta roligt, det är beklämmande. Om man inte har några egna idéer borde man låta bli att skriva, eller åtminstone göra det med elegans och/eller humor och jag kan inte hitta någondera. Lev Grossman heter denne epigon.

Har cyklat iväg till biblioteket för att hämta upp beställda böcker. Två av Kristina Appelqvist. Jo, jag har mina invändningar, men hon är åtminstone sig själv, vilket just nu framstår som lysande, hon har originalitet och  dessutom humor. Och Philippa Gregorys Den blå hertiginnan. Den sistnämnda ser jag som en oöppnad chokladkartong, bästa belgiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar