lördag 31 augusti 2013

Väntans tiden

Väntar på att posten skall nedkomma med Louise Pennys senaste bok Let there be Light. Borde komma på måndag. Ångrar kollossalt att jag valde lång leveranstid = lägre pris.

Under tiden läser jag om hennes tidigare romaner. Igår ägnade jag hela dagen åt hennes förstlingsverk Mörkt Motiv. Den är helt fantastisk och absolut värd de priser den fått. Har säkert skrivit om den tidigare. Intrigen är väl så sisådär, men det gör inget. En riktig pärla till bok.

Hann faktiskt baka surdegsbröd också. En ganska komplicerad sysselsättning och det blir inte riktigt så som jag har tänkt. Det blir gott bröd, men  . . .  Använder den färdiga surdegskultur som finns att köpa och följer (i någon mån) receptet på baksidan av burken. Använder andra kryddor och har i rejäla mängder frön. För mycket, faktiskt, jag trodde det skulle bli 3 bröd, men det blev 2. Kompakta,, inte så fluffiga som jag hade tänkt. Jäsningen blir inte riktigt som jag vill. Kollar på nätet, surdegsbakning är STORT, där står att om man vill ha en jämn och säker jäsning skall man inte baka surdegsbröd. Nähä. Tänker envist fortsätta tills jag lyckas. Tror jag skall åstadkomma egen surdeg så får vi se.
Bilden är en gammal favorit från i våras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar