fredag 9 augusti 2013

Lite ledigt

har jag haft några dagar. Fint väder och födelsedagsfirande (mitt) har gjort att datorn inte riktigt varit lika lockande som vanligt. Men nu, Kära Vänner, är jag tillbaka!

Födelsedagen firades bl a med Helene Schjerfbeck-utställingenKonstmuséet i Göteborg. Väldigt sevärd, hon behärskade flertalet genres till fulländning. Dock står porträtten och främst självporträtten i en klass för sig. Gå och se utställningen om du har möjlighet, den stänger 18 aug!
Läste Gemmells Riganerna del 2 sist vi talades vid. Det har jag slutat med, och ni skall veta att det är få böcker jag lägger ifrån mig outlästa. Den här lyckas helt enkelt inte fånga intresset. Huvudpersonen är för tråkig och handlingen - gladiatorer - så oändligt uttjatad. Läste istället Kristina Appelqvists De blå damerna. Det är hennes fjärde bok. Utspelar sig i Skövde (det gör alla böckerna om jag förstått rätt) och det är kanske kul för dem som bor där. I handlingen finns både konsten och universitetet och det var det som lockade mig. Gillar det ena och har jobbat på det andra, så där var min igenkänningsfaktor. Hon skriver inte bra, kapitelövergångarna var så usla så jag kunde ha skrikit, namnen låter på något sätt likadana, människorna - och vi talar här vit, genomsvensk, relativt ung medelklass i småstad - är intill förväxling lika varandra. Cyklade omedelbart till biblioteket för att låna  hennes tidigare böcker så fort jag läst ut den första, (Det fanns tyvärr bara en inne.)  Hon har nämligen bra idéer, humor har hon också och det räcker oerhört långt för mig.

Bilder: Kan ni tänka er, huset med drömträdgården är till salu! Gå in på Hemnet, Halland, Falkenberg, Torsvägen så får ni se jättefina bilder. Jag står ju bara vid grinden :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar