torsdag 1 augusti 2013

Grannars blommor

Så tacksam för mina grannar och deras vackra trädgårdar. Här en blomma som får mig att tänka på akvarellpapper och rosor, och att känna en doft av gammaldags rosenparfym i luften. Ingen aning om vad det är och ovanlig är den dessutom.
Tänkte idag bjuda er på smörgåstårta. Ja, receptet, alltså, ni får göra den själva. Har inte gjort den än, men tänker prova vid första, bästa tillfälle:
För 4 pers
4 skivor landgångsbröd
2 dl majonnäs
2 dl crème fraiche 5%
200 2 skalade räkor
3 hårdkokta ägg
100g mjukost med räkor
Till garnering: räkor, rökt lax, ishavsrom, olika salladsblad, körsbärstomater, gurka, örter, melon och jordgubbar. Kantskär brödet, blanda majonnäs och crème fraiche. Första lagret: Några matskedar majonnäsröra blandat med hackade räkor. Andra lagret: Några matskedar majonnäsröra blandat med hackat ägg. Tredje lagret: Några matskedar majonnäsröra och mjukost. Fjärde lagret: Resterande majonnäsröra breds ut på ovansidorna och längs kanterna. Garnera, toppa med tomaterna , salladen, örterna, melon och jordgubbar. Kyl tårtan före servering, gärna några timmar. Receptet har jag stulit av Dan Strandqvist i GP och de två sista ingredienserna kommer du inte att hitta på min tårta. Det jag gillar med detta recept är att det är bara lax och skaldjur och jag gillar inte när det blir för mycket blandningar. Har stora förhoppningar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar