måndag 4 april 2011

Äntligen!

har jag masat mig ut i morgonsolen för att fotografera snödropparna. Tänk att jag hann innan de vissnade! Orsaken till att jag är så energisk så här dags på dygnet är att jag naturligtvis inte läst klart min kurslitteratur. Kämpar nu på och återkommer i eftermiddag. Sayonara! Hej igen! Har nu avverkat kursens första möte. Intressant var det och det blir knappast några lättplockade poäng, vilket faktiskt gör det hela roligare. Jenny Diski har börjat skriva för GöteborgsPosten. Gillade inte henns bok Till den skrivande kvinnans försvar, den enda av hennes böcker jag läst. Det kanske var fel bok. Hon skriver om engelsk Wallanderfeber, Wallanderfilmerna går på den smala engelska kulturkanalen, bara det kan ju göra vem som helst betänksam, och med de filmer där Lassgård ÄR Wallander sist i raden. Diski delar min förtjustning för Lassgård, det hedrar henne och gör mig lite förvånad. Han saknar den engelska smidigheten så till den milda grad så det nästan blir vakum. Själv måste jag säga att det Mankellska svårmodet går mig på nerverna. Diski merar också på att Hercule Poirot och Miss Marple inte kunnat bli till på svenska. Föga verkar Diski veta om Maria Lang, Helena Poloni, Stieg Trenter mfl. Svensk deckarlitteratur består faktiskt av annat än Wallander. Och Millennium-trilogin, hur bra den än är. Återgår nu till Asimov. Ingen poetisk författare precis, men tänka, det kunde han!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar