tisdag 5 april 2011

IQ 180

är tyvärr inte min nivå, däremot var det Isaak Asimovs. Det gjorde honom inte till någon stor författare, han saknar litterära kvaliteter, hans kvinnoporträtt är urusla, för att inte säga korkade, han skriver förenklat, men - han har en underbar fantasi och han är naturligtvis superlogisk. Hans framtidvärldar är helt trovärdiga och underbart genomtänkta. Han skrev lite olika serier, Stiftelsen och Imperiet ät hans mest berömda. Han skrev också några science fiction-deckare med Elijah Baley och R Daneel Oliwav i huvudrollerna. R för robot, här en så humanoidiserad att man inte ser skillnaden. Mot slutet skrev han ihop dessa serier, ingen dålig prestation, och han gjorde det verkligt bra! Är nu inne på min andra robotroman, den första heter Caves of Steel, den andra The Naked Sun. Han diskuterar robotiseringens inverkan på samhället, och intressant är det. Kan nog inte motstå att attackera Gojaba.com och se om jag inte kan köpa in den som saknas. Har annars läst mycket av Asimov, men lånat på biblioteket. En rolig sak med denne man som så glatt skrev om rymdresor och galaxer var att han var något av en agorafob. Han kunde visserligen lämna sin lägenhet och sitt älskade rum där han satt och skrev, men han gjorde det inte gärna. Har också läst hans autobiografi, där han är självbelåten intill det olidligas gräns, men rolig. Betr Japankursen visar det sig att jag har gjort två veckors arbete. Så går det när man inte läser schemat ordentligt. Vilket betyder att jag har en vecka "ledigt". Tur, för några av mina kursböcker verkar ha hamnat i Nacka. Bild: Fuskar lite här; det är föra årets påskliljor. PS: Upptäcker att Gojaba har upphört och istället dyker en amerikansk sajt upp. Nej tack, försöker nog med SciFi-antikvariatet i Göteborg. Om det finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar