torsdag 7 april 2011

The Floating World

Den försvunna kurslitteraturen som fattades har äntligen kommit efter att av obegriplig anledning varit på en liten tur till Nacka. 3,5 kg väger den. Bestod bl a av en fantastisk katalog över bilder från Japans feodaltid , vi talar här om 1185-1868 och från nöjesvärlden - Ukiyo-e heter den och detta är en bok jag skall frossa i. Fantastiska teckningar, så uttrycksfulla - ibland dramatiska, ibland rofyllda, ibland roliga. Vilken bok! Det var dessa bilder många modernistiska konstnärer fann så inspirerande - impressionisterna inte minst. Läser om gamla böcker i brist på nya, och bestämmer mig för femtielfte gången att jag måste rensa ut i hyllorna. Kommer kanske rent av att bli av den här gången. Men inte idag. Lyssnade av en händelse på P1s följetong som just nu är Staffan (Vilse i pannkakan) Westerbergs barndomsskildring Elvaåringen. Jättebra! Första delen av sju, vilket är problemet. Det är svårt att passa, och för mig med mitt urusla bredband är datorn inget alternativ. Gillar verkligen radion, P1 naturligtvis, där man alltid får reda på något nytt man inte visste. Är vid det här laget fylld tillbredden av totalt ovidkommande fakta. Har också varit hos läkaren och fått veta att jag har fått något som kallas triggerfinger. Det visste jag heller inte. Bild: Om jag kan fotografera bilderna ur boken blir det Ukiyo-e kavalkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar