måndag 23 maj 2011

Djävulsorkidén och litteraturen

Denna fantastiska växt fanns på Wapnös trädgårdsmässa. Visst ser den levande ut? Som om den öppnat munnen för att ta ett bett? Och visst har den morrhår? Den är jättestor, närmare en meter hög och jag vill gärna ha ett exemplar. Kanske nästa år.
Läser vidare på Hobbs Assassin-serie. Det står bland omdömena att hennes böcker glimmar som diamanter bland genrens många zirkoner. Kan ligga något i det, böckerna är bra, men i mina ögon är diamanterna tämligen oslipade och inte överträffar hon Katharine Kerrs Deverry-serie på långt när. Nåja, jag håller bara på med Hobbs bok nr tre, och hon har skrivit så där en tolv-fjorton stycken. Det jag saknar är helhetsbilden i hennes fantasyvärld. Den är inte så spännande, faktiskt. Måxte nog säga att den är tämligen fantasilös (ursäkta, det var omöjligt att låta bli). Det kan ju ske förändringar här. Hoppas på nästa serie. Det är en underbar sak det här att hitta en författare som man gärna läser, och som har skrivit MÅNGA böcker. I nästan alla fantasyserier talas det mycket om läkemedelsörter och magiska dito. Här hör min djävulsorkidé verkligen hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar