tisdag 31 maj 2011

Mer om Fashion Stories

Utställningen var omfattande. Uppskattade nog delen med scenkläder bäst. Här kunde man hitta Petra Medes klänning från när hon var confranciere för Melodifestivalen, en fantastisk svart sak som Nanne hade haft, också i någon Melodifestival och dessutom azerbaijanska klänningen från gissningsvis 2004. Lars Wallin har mycket att göra i Eurovision Song Contest-sammanhang. Så fanns där kostymerna för baletten Gustav III, helt otroligt vackra - och från en för mig okänd uppsättning som hette Fantasia. Man måste säga - så otroligt vackert, vilket fantastiskt hantverk och vilka underbara material! Och det gäller genomgående. Klänningen på söndagens bild tillhörde en kollektion han gjort för Svenskt Tenns jubileum - klänningarna är uppsydda i Julius Frank mönster. Den röda klänningen uppe till höger tycker jag är underbart läcker, men jag skulle nog ännu hellre vilja ha dräkten som vi bara ser ryggen på. Tror att den hörde till herr Wallins examenskollektion. Det fanns också massor av teckningar, och man kunde följa den kreativa processen - som anses så viktigt i utställningssammanhang. Teckningarna var absolut helt ljuvliga! Och roliga. Är väldigt glad att jag åkte upp, utställningen är absolut värd en resa! Beklagar bara att man inte fick ta bilder. Antar att Lars Wallin oroar sig för att de skulle kunna användas i ett kommersiellt sammanhang, och det med rätta. Nu är det ju inte så här, snarare tvärt om, så jag tar mig friheten. Skulle också gärna velat se utställningen en gång till, för att riktigt kunna ta till mig allt, men nu fanns det tyvärr inte tid till det.
Får dock medge att detta med tidiga morgonresor inte är helt min melodi. I alla fall inte tre dagar i rad som det nu råkade bli. Idag - min första "lediga" dag sov jag till kl 10. Minns inte när det hände sist.
Har fler bilder från stockholmsbesöket - det var ett jättefint hotel med betoningen på design, bilder kommer alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar