fredag 27 maj 2011

Mot Stockholm!

I morgon, vid en tidpunkt då jag normalt sover gott (07.19), tar jag tåget till Stockholm. Kära Dottern och jag skall på Lars Wallins utställning på Waldemarsudde. Vi skall bo på relativt nyöppnade Hotel Nobis vid Norrmalmstorg och hoppas hinna en glasutställning i Hallwylska palatset också, det ligger på vägen till Djurgårdsfärjan. För er skull, och för min, hoppas jag man får fotografera. Om så är fallet blir det många bilder på bloggen. Lovar i alla fall att berätta om hur det var.
Claude Izners Mordet i Eiffeltornet var en besvikelse. Särskilt som jag verkligen gillar pusseldeckare och gärna historiska sådana och hade sett fram emot att stifta bekantskap just denna författare som jag läst så mycket positivt om. Historisk detaljrikedom står det på baksidan. Jo, detvill jag lova och det är ingen måtta på detaljerna heller. På bekostnad av intrigen som är i det närmaste obefintlig och då dessutom personkarakteristiken är usel, blir helheten inte mycket att ha. Detektiven, bokhandlaren Victor Legris är definitivt korkad och dessutom övernervös. Snacka om antihjälte. Och jag tror faktiskt inte att det är meningen. Måste vara väldigt uttråkad om jag skall läsa bok nr två - Mordet på Rue Morgue. Boken fick franska deckarpriset 2003 - kom det inte ut några andra deckare det året?
Läser nu istället Ken Folletts Giganternas fall, som kom ut 2010. Han med Svärdet och spiran, ni vet, filmatiserad och gick på tv4 för några månader sedan. Giganternas fall är ett epos om 1900-talet, nästan 900 s, så här har jag att göra. Personkarakterisering är hans forte och han får till intrigen också.
Bild: Våra ormbunkar, ljus och skuggstudie. Blev bättre än förväntat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar