söndag 22 maj 2011

Trädgårdsmässa på Wapnö

Wapnö är vår lokala slott, med jättejordbruk och stort mejeri. Det enda lokala vi har, nu när Arla flyttar till Danmark. Vi besökte den årliga trädgårdsmässan i slottsparken i fredags, massor av utställare, högklassigt särskilt vad trädgårdsväxter beträffar. Kom hem med underbart vacker perukbuske, (bild kommer,) orientaliska liljor - Black Out - i rött och svart och dessutom en röd (obs) orkidé, den första jag sett i den färgen. Solen lyste, musikanterna spelade, det var lagom mycket folk och alltså så trevligt som något kan bli.
Vi fikade på slottsverandan på baksidan som vätter mot slottsträdgården: hembakat bröd, hemgjord färskost, kalvdans med hemgjord hallonsylt och vispgrädde. På vägen tillbaka till parkeringen hittade vi dessutom italiensk glass - det här var en dag när min GI-diet fick stryka på foten. Man kunde ha ätit lunch, men kålpudding är varken min eller Käre Makens favorit. Wapnö slott serverar lunch onsdag-fredag varje vecka, husmanskost som baseras på den egna produktionen. Vi var också och kollade kossornas mjölkningskarusell och "barnkammaren" med alla kalvarna som var så söta så man ville ta med en hem. Allt var verkligen hur fint som helst. Ett jättetrevligt arrangemang. Min enda lilla protest gäller den ganska märkbara doften av gödsel som vilar över alltihop. Jodå - de säljer gödsel också. Under parollen "Bara det bästa är gott nog". Jo, jag inser att doften är oundviklig, men det hindrar inte att jag lider!
Trots doften: Vi återkommer gärna nästa år, då skall vi köpa fler liljor, och jag suktar efter en fantastisk djävulsorkidé som vi desvärre inte köpte. Men jag har den på bild! Kommer så småningom.
Lilla bilden: Detta söta lilla odjur simmade i dammen ovan. Jodå, det rörde sig faktiskt, fastän det såg ut som om det var gjort av sten. Det vete fan hur det går till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar