torsdag 12 januari 2012

Fantsyfunderingar

Hej kära vänner!
Detta är INTE silvertörne
Det händer inte så mycket här just nu, beroende på att jag är helt fast i fantasyland bland alver, magiker, troll och människor. Vandrar mellan sängen och läsfåtöljen, med korta matpauser. Feist skriver inte bara ihop en fanatsyvärld, han gör två, och lyckas trovärdigt koppla ihop dem. Läser just nu Silvertörne Rekommenderar verkligen denna författare: klassisk fantasy och bra! I fantasyland, där jag befinner mig nu, råder oftast någon slags medeltid, det är ofelbart ett feodalsamhälle, gärna med okonventionella furstar. Man transporterar sig med häst om man kan, annars är det bara att gå om man vill komma någonstans. Det finns i bästa fall och så är fallet med Feist, en poetisk skönhet i berättelserna. Konstigt att det feodala systemet har en sådan lockelse. Den enda som kritiserar det är Katharine Kerr  i sin underbara, låååånga Deverry-serie. Skall nu boka in resten av Feists produktion på biblioteket. Feist har drakar i sina berättelser, det är ett stort plus i mina ögon. Är väldigt förtjust i drakar.
Det är som vanligt inte helt lätt att få grepp om ordningen i vilken man borde läsa böckerna. Kämpar med denna fråga och ger mig snart av till biblioteket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar