torsdag 19 januari 2012

Mer om Howards End

Faktiskt i samma stil som Howards End
En sagolikt engelsk film, kunde inte ens dricka mina cappuchinos till den, var tvungen att ta till thé. Jodå, fantastiskt skådespeleri naturligtvis, och underbara miljöer både inomhus och utomhus. En vacker film som tonade i sepiabrunt. Ett vanligt drag när man ger sig bakåt i tiden, men effektivt. Och damernas hår! Helena Bonham Carter verkar vara av naturen rikt begåvad därvidlag, men dessa fantastiska hårmassor måste helt enkelt haft lite extra tillägg. Skulle gärna vilja se ut sådär, mina testar kommer inte ens i närheten. Emma Thompson och Anthony Hopkins  som ju för det mesta gör skådespelarprestationer på hög nivå var här till och med bättre än jag hade förväntat mig. Filmen handlar om klassskillnader, ansvar och ägande bl a, och till min stora förtjustning visade sig ägandet till stor del bestå av hus. Vilka interiörer! Lite väl mycket luft mellan möblerna för att vara riktigt viktorianskt, men naturligtvis snyggare. Åtminstone med nutida ögon.
Går nu tillbaka till Feists värld. Han har jobbat mycket med sin världsbild, men överdramatiserat, tycker jag. Hade föredragit mer logik och mindre explosioner. Han tar dessutom till ett helt universum. Saknar nu Ormkrönikorna, annars har jag väl snart läst igenom det mesta. Böckerna har en tendens att bli bättre och bättre, efter utgivningsdatum. Han har lärt sig att "less is more" en sanning som verkligen gäller fantasy där det så lätt blir tradigt. Tänker leta efter OrmkrönikornaStadsbiblioteket i Göteborg, var det nu befinner sig. Visst är det stängt och under ombyggnad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar