tisdag 3 januari 2012

Vilken chock!

Läste ni  Enid Blytons böcker som barn? Fem-böckerna och Äventyrsserien? Jag också. Igår visade svt2 en biografi över denna författarinna. Det blev en verklig chock för mig. En så obehaglig och totalstörd människa har jag nog aldrig sett förut. Ens påhittad på tv. Är nu arg över att jag köpt och läst hennes böcker och mest arg är jag över att jag tyckte om dem. Ser nu med helt andra ögon på hennes författarskap.
Hon var totalt oförmögen till empati och behandlade sina egna döttrar (två stycken - arma barn!) på ett sätt ni bara inte skulle tro. Helena Bonham Carter är naturligtvis lysande i rollen - när var hon något annat? - vilket skrämde mig ännu mer. Jag kunde faktiskt inte se programmet klart. Skall försöka samla ihop mig, ta till  SVTPlay och göra ett nytt försök. Läs Daily Mail här så får ni se. Där är en sammanfattning. Barking Mad är ett uttryck jag gärna instämmer i.
PS: Vi har storm igen!! Vet inte riktigt för vilken gång i ordningen. Kommer antagligen inte ur huset förrän till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar