tisdag 24 januari 2012

Mellan Midkemia och Chicago

Fler phaleanopsisar
Försökte verkligen se V I Warshawski, dvs filmatiseringen av Sara Paretskys deckare men den var faktiskt för fjantig. Ms Paretsky - Hur kunde du låta dem förstöra dina fina böcker sådär? Kathleen Turner gör en utseendemässigt bra roll, åtminstone stämmer hon med min fantasi, men så uselt manus! Det är väl klart att det inte skulle fungera. Orkade trots god vilja inte se mer än ca 20 min.
Midkemia är Raymond E. Feists fantasyskapelse och jag är nu på bok 13. Verkligen underhållande, när man nu ändå fantiserar så skal man göra det ordentligt och det gör Feist. Här finns inga gränser för vad som kan dyka upp. Jag har så roligt! Det finns sådär en 10 - 12 böcker som jag missat, de utgör början av historien och de verkar vara svåra att få tag på. Nu har jag bara tre böcker kvar (eller möjligen fyra) och jag har börjat oroa mig för att det hela skall ta slut. Vi har egentligen fint väder och man borde ju ta sig ut, men jag tillbringar hellre dagen i Midkemia.
Rubrikens Chicago: Det är där ms Warshawski har sitt liv och sin gärning, och böckerna ger verkligen ett fint och kärleksfullt porträtt av staden som minsann inte bara består av parker och lyxkvarter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar