söndag 25 mars 2012

Sälja guld

Hej på er!
Jodå, trippen till Göteborg för att sälja byrålådsguld gick fint, men vi sålde inte till Guldbrev.se. Hade vi sålt guldet där på plats hade vi förlorat ca 50:-/gram. Vi hade fått mer om vi skickat in det under deras drive. Istället gick vi till Pantbanken. Rekommenderas. Samma pris/gram (ca 230:-) som om vi skickat in våra saker och dessutom pengarna i handen. Skulle man ångra sig har man två månader på sig. Ingen risk i vårt fall. Skojigt var det och vi kände oss jätterika ett litet tag. Varade tills vi insåg hur många hål det finns att stoppa pengarna i :-).
Har under tiden läst om Frans G. Bengtssons underbara vikingaskröna Röde Orm. Jag läser om den med några års mellanrum, det är den värd. Hur rolig som helst och vilket språk! Roligt är också att vi grundar så mycket av vår uppfattning om vikingarna på denna roman. Den är en sorts vikingafantasy, och realismen är väldigt frånvarande. Gör boken till fantastisk läsning. Vet att det försökts göra film på den vid ett flertal tillfällen. Det är helt omöjligt, det är alldeles för många händelser. Boken räcker till en LÅÅÅNG serie! Varför gör ingen en sådan?
Har nu äntligen fått mina böcker från SF-bokhandeln. De skickar med B-post, så det tog sin tid, men jag slapp gå och hämta paket, det kom i brevlådan. Läser nu Ärade fiende, som är en parafras på en historisk händelse, Xenofons reträtt genom Persien. Vilket jag läste mig till EFTER att jag beställt boken. Inte mitt ämne, kan jag säga, men ok, nu läser jag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar