lördag 17 mars 2012

Uppmärksam(mat)

Hej på er!
Läser nu, i avvaktan på ny fantasy från SF-bokhandeln, Aron om Highly Sensetive Persons. Visar sig gälla 15-20% av befolkningen. Efter att av faster Mary fått höra att jag är häxa i fjärde generationen (hon låtsades skämta, men menade faktiskt allvar) misstänker jag att jag kan sälla mig till gruppen. HSP visar sig vara tydligt ärftligt. Sensetive i betydelsen av att uppfatta mer, läsa av snabbare och tyvärr - snabbare få nog. Boken är inte riktigt vad jag väntade mig, tror att den kultur man är uppväxt i gör mycket för hur man uppfattas och hur man uppfattar sig själv. Aron menar att många HSP-personer tror att det är något fel på dem. Det har jag aldrig trott, jag har alltid trott att det är fel på alla andra. ;-)
HSP-personer mår bäst i konstnärliga och intellektuella miljöer, sämre där tävlingsinriktning och förmåga att gå över lik, eller åtminstone vad en HSP-person kallar hänsynslöshet,  premieras. Det finns tester man kan göra på nätet, googla får du se vart du hör.



























Tänker samla ihop mina favorit-tulpanbilder, förstora dem och hänga i vårt vardagsrum. Inte den här, dock, de måste gå mer åt det röda hållet.
Har köpt massor av lökväxter, krokus, påskliljor och scilla. Väntar nu på fint väder så att jag kan gräva ner dem. Det lär inte bli idag, grått och småstänk i luften. Dessutom går vintersportsäsongen mot sitt slut, så det är mycket att följa på TV. Ha en fin dag, vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar