tisdag 5 juni 2012

Böcker. Och tv

Har fått mina böcker från Böckernas klubb. Måste säga att den här boken med Engelska uttryck och vad vi säger på svenska var en besvikelse. Det var verkligen bara de vanligaste uttrycken och dem kan man ju faktiskt. Hade väntat mig något roligare, det är ju ett underbart ämne. Tycker om många uttryck, exempelvis det vackra uttrycket When my ship comes in, något jag väntat på att mitt skall göra i hela mitt liv. Uttrycket  måste väl härstamma från imperiets dagar och ostindiefarana gissar jag.
Nu ser jag fram emot att läsa en härligt tjock biografi om Carl Larsson av Per I. Gedin. Jag Carl Larsson heter den. Och Hjort Rosenfeldts kriminalroman Lärjungen. Skall ske när jag läst klart Feists A Kingdom Besieged.  Vi följer en förtjusande ung demonfrökens färd in i vuxenlivet och mot makten. Här introduceras ett helt nytt sätt att få kunskap: Man sliter helt enkelt upp strupen på sin lärare och äter honom/henne, så vet man plötsligt allt han/hon visste. Fungerar med magiker också. Så praktiskt, inte sant? Gör detta universitet och lärosäten överflödiga? Vet inte riktigt, någonstans måste ju den ursprungliga lärdomen komma ifrån. Visst är det kul? På ett tämligen svart sätt. Det har kommit ut en bok efter denna, men den finns ännu så länge bara inbunden, och jag hade tänkt mig storpocket.
Ser fram emot: Ian Rankins Kommissarie Rebus, ny deckarserie på söndagar, kanal 9 tror jag. John Hannah i huvudrollen, bara det, en av mina favoriter, så charmig, helst när han överdriver sin skottska dialekt. Får väl se hur charmig han är här, charm är inte precis kommissarie Rebus främsta egenskap.  Utspelar sig i ett dystert Edingburgh. Bör innehålla - förutom lysande intriger - mycket bra musik.
Bild: Ur egen skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar