fredag 22 juni 2012

Trevlig midsommar önskas er alla!

Regnet strömmar ner nu, men Käre Maken hann plocka ängsblommor till mig innan det började, dagen till ära.
Läser Per I. Gedins  Jag Carl Larsson. Visst passar det väl fint att läsa om den svenskaste av konstnärer så här i midsommartid? En mycket välskriven och underhållande biografi, om än lite rörig i början innan man fått ordning på sammanhangen. Den är inte upplagd i kronologisk ordning utan tematiskt. Som göteborgare är det extra roligt att läsa om relationen till den så sympatiske och generöse mecenaten Fürstenberg. Han som byggde och bodde i Palace-huset i Brunnsparken, ni vet. De många målningar han köpte finns nu till beskådande på Göteborgs Konstmuseum i den kopia av Fürstenbergska galleriet som ligger högt upp i huset, på vänster hand. Väl värt ett besök. Där finns bl a porträtt på Fürstenberg själv och hans Göthilda, både av Calle Larsson och av Zorn. Roligt är också att läsa om den underbara kärleken mellan Carl och Karin, en lycklig historia som varade livet ut. Kan inte låta bli att tänka att det måste ha hjälpt att husfadern så ofta och så länge var frånvarande. "Distance makes love grow fonder". Men jag kanske är cynisk i överkant. Boken är verkligen att rekommendera, jag var inte helt överförtjust i Carl Larsson innan, mest beroende på att många av hans bilder är så flitigt använda att det blir tjatigt. Nu har jag bytt uppfattning! Och ser dem med nya ögon. Och skall tillbaka till Göteborgs Konstmuseum så fort jag kan. Försökte igår. Helt misslyckat. Stängt p g a MTV-galan. Det blir nya tillfälle, och Fürstenbergska galleriet finns kvar.
I sommar har man också en utställning med barnboksbilder. Vill gärna se Rut och Knut, mina favoriter.
Inser att jag tagit ledigt från bloggen en vecka drygt. Ska försöka skärpa mig. Vi hörs :-)

1 kommentar:

  1. Då ska kanske jag också ge Carl Larsson en ny chans. Eller, hans målningar, rättare sagt. Tack för input. Vackra blommor. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera