torsdag 10 juli 2014

Biografier

Kära vänner! Här är löjligt varmt och faktiskt ganska jobbigt. I yngre dagar älskade jag värmen, det kunde aldrig bli nog, och jag hade planer på att flytta till Italien eller möjligen Frankrike på äldre dagar. Nu när dessa dagar i någon mån inträffat vill jag hellre till Grönland. Om jag nu måste någonstans alls.

Biografier är alltid intressant och nästan alltid givande. Förstärker upplevelsen av litteraturen och konsten, dvs om det är konstnärs- och författarbiografier. Och det är det jag väljer för det mesta. Det negativa undantaget med det positiva med biografiläsning är Alice Lyttkens självgoda självbiografi, som förstörde hennes böcker för mig totalt.
Har alltså läst igenom Tuula Karjalainens underbara biografi om Tove Janson, Arbeta och Älska, utkommen i samband med det Tove Janssonska jubileet, hon skulle fyllt 100 år den 9 augusti i år. En ömsint biografi med välvalda bilder, ett rent nöje att läsa, rekommenderas till alla. Tänker nu ta mig till biblioteket och låna om alla muminböckerna.

Har också läst Jag ville ju vara fri, Annika Perssons biografi om Lena Nyman. Jobbigare läsning, som det ju blir när en genial människas trasighet lyser igenom och till slut skadar. Men boken är intressant och belyser tidsandan. Och genial, det var Lena Nyman. Och trasig.

En annan favorit :-)
Läser nu om Agatha Christie. Ett sorts sätt att vila hjärnan på trevligast möjliga sätt. Konstiga Huset är en favorit, Mord per korrespondens likaså.
 Översta bilden: Mitt senaste orkidé-tillskott. Inhandlad på IKEA, där vi tillbringat massor av tid, främst med att välja kök till Gamla Mammas gamla lägenhet, som nu renoveras för fullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar