fredag 18 juli 2014

Isop och okunskap

Svårt att bildmässigt förmedla min fina anisisop, växten är mer än en meter hög. Hade ingen aning om att den blev så hög när vi planterade den förra året. Visste inte ens att det fanns något som hette anisisop :-) Gläds åt den varje dag. Bladen luktar svagt av lakrits när man petar på dem.

En god sak när man läser biografier är att man hittar sina kunskapsluckor. Till exempel hittade jag min jättelucka om hur Finland stod under andra världskriget. Trots att jag hört talas om finska vinterkriget. Här blev jag tvungen att plugga på och det var verkligen intressant. Kan ingenting om inbördeskriget heller, men det kommer. Google är verkligen bra att ha!
Läser som ni förstår fortfarande om Tove Jansson och jag har inte tröttnat än.

När jag är klar har jag hittat Oscar Wildes brev från fängelset där han satt för det då straffbara "brottet" att ha fötts homosexuell. Eller åtminstone bi-: De profundis (Ur djupet). Fyndig, dubbeltydig titel, men vad annat kan man vänta av denne ordekvilibrist.
Låter kanske inte så kul, men för mig är det en godbit. Allt om och av Oscar Wilde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar