måndag 14 juli 2014

Prylar till Pyret och müsli till mig

Välkommen-till-världen-saker till lille Vincent. Översta bilden: Skotsk kossa (obs: hornen) av Highland Cattleras. Borde heta Bonnie. Eller möjligen Nessie. Här i Falkenberg finns faktiskt ett helt gäng levande skotska Highland-kossor. Brukar beta på en äng uppe vid golfbanan. Mina favoriter! Bilden under: Baby-filt i silke jag ägnat otaliga timmar åt att tota ihop. För hand. Hade gärna sytt ihop den på maskin efter allt stickandet bara jag hade kunnat räkna ut hur man skulle göra.

Lägger ut receptet på Tessans granola för att jag skall slippa ha papper liggande. För oss som måste räkna våra kolhydrater:
2 dl hackad mandel, 2 dl hackade hasselnötter, 1 dl solroskärnor, i dl pumpafrön, 1 dl kokosflingor, 1/3 dl linfrön, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver, 1 msk kakao, 3 msk smält kokosfett,  1 msk honung. Jag har dessutom i 1-2 msk sötningsmedel.
Blanda ihop allt och fördela på plåt. Rosta i ungen,  150 grader 20-30 min. Rör någon gång under tiden.
Livsfarligt gott, äter det som godis!

Såg Midsomer Murder från biblioteket igår. Med den "nye" kommissarien. Riktigt bra, lysande knepigt manus och alla var mer eller mindre skvattgalna. Som det skall vara i en riktig Midsomer Murders, dvs som de var från början. Klart underhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar