onsdag 16 juli 2014

Goda scones och vackra kläder

Bakade mitt livs bästa scones häromdagen. Måste lägga ut receptet medan jag kommer ihåg hur jag gjorde:
3 dl filmjölk, 4 dl vetemjöl, 2 dl havregryn, ca 1/4 dl linfrön, 75 g smör, 4 tsk bakpulver. Salt också, minst 1 tsk.
Rör ihop de torra ingredienserna, skär ner smöret i bitar och finfördela med fingrarna, rör ner filmjölken sist. Tricket är att inte röra för länge, bara precis så att det blir smet. Skeda upp sconessmeten som du vill ha den, jag fick ihop fem ganska stora som jag sedan delar. Låt dem ligga några minuter på plåten innan de gräddas i 250 grader ca 10 min. Låt sconesen svalna någon minut innan du skär dem, så håller de bättre ihop. Här är ju problemet med att man vill servera dem så varma som möjligt samtidigt som man inte vill att de skall förvandlas till smulor. Ett olösligt dilemma ;-) VANSINNIGT goda är de, receptet borde ha räckt till 4 personer.

Vill tala om för den som händelsevis missat det att det är stor rea på Boozt.com. Har inhandlat en klänning från Ralph Lauren och en från Day Birger et Mikkelsen, båda till verkligt resonabla priser. Gör mig på väldigt gott humör, jag absolut VÄGRAR betala fullt pris, det är jag alldeles för snål för ;-) Skall försöka ta bilder när jag får lust, klänningen i svart spets från Day Birger... osv är som en dröm!

Bild: Vår fina perukbuske. Men den blommar inte. Vad gör jag för fel, tror ni? Den står i kruka, kan det vara för trångt, kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar