fredag 11 juli 2014

Mera Jansson

Har lånat Muminböcker på biblioteket. Tyvärr fanns inte de första, dem får jag inhandla. Väldigt intressant omläsning och rolig. De är olika i sitt anslag, läste Trollvinter först, den är smått surrealistisk. Lustigt, eftersom Tove Janson sade sig inte uppskatta surrealismen och ansåg att det var en övergående fluga. Surrealist är hon i alla fall. Kometen kommer är hållen i en ton mer riktad till barn. I den dyker min favorit upp: "Katten som går för sig själv". Så mycket favorit, faktiskt, att jag har den tatuerad på vänster axel.
Har dessutom lånat Boel Westins biografi om Tove Jansson: Ord, bild, liv (2007). Upptäckte dessutom att Boel Westin skrivit sin doktorsavhandling om muminvärlden: Familjen i dalen (1988) Åh, den skulle jag vilja lägga vantarna på! Här finns ju hur mycket roligt som helst; Tove Jansson befolkade inte bara dalen med sig själv, utan dessutom mycket respektfullt med sina nära och kära.

Vi har varit på stranden idag. Första gången i sommar. Man skulle ju kunna tro att vi är där hela tiden, det är bara 500 m till Falkenbergs så populära Skrea Strand. Men icke! Dels har jag tröttnat på sol - och framför allt bad (Usch, man blir ju våt!) dels har vi hela tiden massor av annat att göra.

Gårdagen ägnades åt att städa i vårt totalt igenväxta smultronland. Det var det enda hörnet på tomten som var någorlunda drägligt, dvs skuggigt och en aning vind. Tror nog vi hinner få en omgång smultron till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar