tisdag 7 oktober 2014

Blåst

Fick inte upp ytterdörren idag när jag skulle hämta tidningen. Visserligen berodde det till dels på drag, men jag menar att jag faktiskt inte fick upp dörren. Vinden ven rakt mot den. Dagens promenad är alltså inställd.
Motionerar istället genom att städa. Inte lika trevligt, kanske, men underbart när det är klart.
Passar på att dela med mig av ett städtips jag aldrig hade trott på om jag inte prövat: Torka golven med en blandning av ditt vanlig medel,  lite rapsolja (jodå, olivolja duger också) och lite ättika. Våra utslitna trägolv är nu betydligt blankare. Fick rådet från en Fb-grupp. Man kan ha Fb till en hel del :-)
Ägnade mig också åt att få till en stor vas som blivit över efter försäljningen av Gamla Mammas lägenhet. Pryds nu av torkad Hortensia!! (måste köpa fler kvistar) och torkade örter från vår nyanlagda örtagård. Kommer man när kompositionen sprider sig en tydlig doft av After Eight.

Lyssnar på P1 och nobelpris-diskussionerna. Litteraturpriset, alltså. Propagerar - i år igen - för Svetlana Alexijevitj. För hennes banbrytande svit om Ryssland efter kommunismens fall. Lysande journalistik och litteratur i härdsmälta. Tungt att läsa, mina vänner, men viktigt. Och lysande skrivet.

Hör du, Peter Englund???
 Vill inte behöva återknyta till rubriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar