fredag 10 oktober 2014

Film

Såg hyrfilm igår. Saving Mr Banks. Med Emma Thompson och Tom Hanks i huvudrollerna. Och Colin Farrel i en biroll. Alltså en underbart välspelad historia. Och en väldigt bra berättad historia är det också, med kärlek och svärta, sorg och humor om vartannat. Lite långdraget innan vändningen, men det får man stå ut med. Det är inte direkt någon vändning, mera som en svag sväng. Filmen liksom sätter sig i huvudet och den sitter kvar. Ett gott betyg, det händer inte så ofta.
Såg också om Maria Langs Mördaren ljuger inte ensam, med Tuva Novotny  som Puck (lite för blek för min smak, och håret kunde gärna varit lite mörkare), Linus Wahlgren som Einar (likaledes) och Ola Rapace som Christer Wijk. Den sistnämnde stämmer förundransvärt bra med, alternativt överskugga,r min fantasibild. Det här är en välskriven berättelse. Svensk midsommar firas på sommarö i Berglagen. Gästerna är akademiker med litteratur som den gemensamma nämnaren. Till min häpnad flödar spriten. Dracks det verkligen så kopiöst på den tiden? Och alla röker som skorstenar. Så var det även när jag växte upp. Nu skrevs denna debutroman redan 1949. Vilket gör bokens syn homosexualitet förvånansvärt modern. Och bara det att ämnet tas upp! Legaliserades visserligen 1944, men sågs fortfarande som en sjukdom. Suck! Det är åtminstone lite bättre nu. Se filmen! God underhållning.

Mina orkidéer blommar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar