lördag 18 oktober 2014

Höstbilder


Vi har höstrusk. Ack så typiskt för den svenska västkusten. Drömmer mig tillbaka till förra hösten som var underbart vacker. Titta bara så fina bilder man kunde ta då:
 
Har hittat "ny" fantasy-författare. D v s ny för mig. Guy Gavriel Kay heter han. Påstås ha uppfunnit den historiska fantasyn. Ställer mig lite frågande till det. Hans Tigana (2 delar) är i alla fall en riktig pärla. Krig och kärlek, intriger, hjältemod, magi och äventyr och ett underbart poetiskt språk. Har haft såå roligt i flera dagar. Nu gäller det bara att hitta fler av hans böcker. En till finns på mitt bibliotek, resten blir att beställa från Bokus och läsa på engelska.
 
Provar recepten i ett litet häfte som såldes med kvällstidningarna i veckan: Sött och gott utan socker. Nötkakorna blev oväntat bra:
1 1/2 dl hasselnötsmjöl, 2 dl hasselnötter, 1 tsk bakpulver, 10 torkade aprikoser, 1/2 dl smält smör, 1/2 dl vatten, 1/2 dl mjölk
Blanda hasselnötsmjöl och bakpulver i en skål, mixa aprikoser, hasselnötter och smör till slät 8nåja) smet. Blanda ihop alla ingredienser, skeda upp lagom stora kakor på plåt med bakplåtspapper, tryck i en nöt i mitten på varje kaka, grädda i 200 grader 15 min.
Mina kakor blev lite brända, trots att jag tog ut dem efter 14 min, så håll koll! Goda blev de, men kanske lite för mjuka, och något smuliga.
Gör Mårtensons fröflarn idag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar